Нігматова О.С. Споживач як потенційний суб’єкт ринку органічної сільськогосподарської продукції

УДК 330.1+330.8+339.1+332.2

DOI: 10.31359/2312-3427-2018-2-286

 

О.С. Нігматова, старш. викладач

Луганський національний аграрний університет

 

СПОЖИВАЧ ЯК ПОТЕНЦІЙНИЙ СУБ’ЄКТ РИНКУ ОРГАНІЧНОЇ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ

 

У статті здійснено аналіз проведеного автором анкетування українського споживача органічної сільськогосподарської продукції з метою з’ясування можливостей більш ефективної його взаємодії з органічними сільськогосподарськими виробниками (фермерами). Визначено характерні особливості такого споживача та його готовність брати активну участь у розвитку ринку органічної сільськогосподарської продукції в якості суб’єкту, допомагаючи зменшувати витрати виробництва та обігу зазначеної продукції.

Ключові слова: споживач, суб’єкт, ринок органічної сільськогосподарської продукції, анкетування.

 

Бібліографічний список:

  1. Безус Р.М. Формування організаційно-економічних засад розвитку виробництва органічної продукції / Р.М. Безус. – [дисертація докт. екон. наук: 08.00.03]. – Житомир, 2015. – 488 с.
  2. Гуцаленко О.О. Формування пропозиції на ринку органічної продукції рослинництва / О.О. Гуцаленко. – [дис. ... канд. екон. наук: 08.00.03]; Вінниц. нац. аграр. ун-т. – Вінниця, 2014. – 15 с.
  3. Завадська Ю.С. Формування та перспективи розвитку ринку органічної агропродовольчої продукції / Ю.С. Завадська. – [дисертація канд. екон. наук: 08.00.03]. – К., 2014. – 210 с.
  4. Нигматова Е.С. Содержание труда потребителей в процессе создания бренда органической агропродукции / Е.C. Нигматова // Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. – № 5. – Серія „Економічні науки”. – 2015. – С. 145-155.
  5. Нігматова О.С. Проблеми розвитку ринку органічної сільськогосподарської продукції в Україні / О.C. Нігматова // Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. – 2017. – Том 22. – № 12 (65). – С. 28-37.
  6. Нігматова О.С. Процес розвитку бренду в умовах об’єднання виробників органічних сільськогосподарських товарів / О.C. Нігматова // Проблеми системного підходу в економіці. Збірник наукових праць. – 2017. – № 5. – Т. 61. – С. 70-79.
  7. Новак Н.П. Управління розвитком аграрних підприємств з виробництва органічної продукції: теорія, методологія, практика / Новак Н.П. – [дис. ... д-ра екон. наук: 08.00.04]. – Харків, 2016. – 366 с.
  8. Чайка Т.О. Розвиток органічного виробництва а аграрному секторі економіки / Т.О. Чайка. – [дис. … канд. екон. наук]. – Миколаїв, 2012. – 326 с.
  9. Шубравська О.В. Органічне сільське господарство в Україні / О.В. Шубравська // Економіка і прогнозування. – 2017. – № 2. – С. 116-128.
  10. Bio mit Gesicht [Електронний ресурс]. - www.bio-mit-gesicht.de. – Назва з екрану.
  11. Dalcin D. Organic products in Brazil: from an ideological orientation to a market choice / D. Dalcin, A. de Souza, J. de Freitas, Â. Padula, H. Dewes // British Food Journal. – 2014. – Vol. 116. – № 12. С. 1998-2015.
  12. Hill H. Organic milk: attitudes and consumption patterns / H. Hill, F. Lynchehaun // British Food Journal. – 2002. – Vol. 104. – № 7. С. 526-542.
  13. Kortelainen S. Myth about altruistic organic consumption : values influence in perceiving organic meat consumer / S. Kortelainen. - University of Jyväskylä, 2015. 98 c.
  14. Mamonova N. Patriotism and Food Sovereignty: Changes in the Social Imaginary of Small‐Scale Farming in Post‐Euromaidan Ukraine / N. Mamonova // Sociologia Ruralis. – № 58. – 2018. C. 190-212.
  15. Nandi R. Factors Influencing Consumers’ Willingness to Pay for Organic Fruits and Vegetables: Empirical Evidence from a Consumer Survey in India / R. Nandi, W. Bokelmann, N. Gowdru, G. Dias // Journal of Food Products Marketing. – 2017. – Vol. 23. – № 4. С. 430-451.
  16. Netter S. Danish and German organic wine buyers´ purchasing motives / S. Netter. - Copenhagen Business School, 2011. 270 c.
  17. Peart J. Finnish Consumer Attitudes Concerning Organic Food / J. Peart. – University of Applied Sciences, 2013. 108 c.
  18. Teng C. Decisional factors driving organic food consumption: Generation of consumer purchase intentions / C. Teng, Y. Wang // British Food Journal. – 2015. – Vol. 117. – № 3. С. 1066-1081.
  19. Trofimtseva O. Organic in Ukraine / O. Trofimtseva, N. Prokopchuk // The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends [Willer, Helga and Julia Lernoud (Eds.)]. – Research Institute of Organic Agriculture (FiBL), Frick, and IFOAM – Organics International, Bonn, 2018. – C. 256-261.
  20. Tung S. Attitudinal inconsistency toward organic food in relation to purchasing intention and behavior: An illustration of Taiwan consumers / S. Tung, C. Shih, S. Wei, Y. Chen // British Food Journal. – 2012. – Т. 114. – №. 7. С. 997-1015.
  21. Warner K. The quality of sustainability: Agroecological partnerships and the geographic branding of California winegrapes / K. Warner // Journal of Rural Studies. – 2007. – Т. 23. – №. 2. – С. 142-155.
  22. Xie B. Consumer perceptions and attitudes of organic food products in Eastern China / B. Xie, L. Wang, H. Yang, Y. Wang, M. Zhang // British Food Journal. – 2015. – Vol. 117. – № 3. – С. 1105-1121.

 

Е.С. Нигматова. Потребитель как потенциальный субъект рынка органической сельскохозяйственной продукции. В статье осуществлен анализ проведенного автором анкетирования украинского потребителя органической сельскохозяйственной продукции с целью выяснения возможностей более эффективного взаимодействия его с органическими сельскохозяйственными производителями (фермерами). Выяснены характерные особенности данного потребителя и его готовность активно участвовать в развитии рынка органической сельскохозяйственной продукции в качестве субъекта, помогающего уменьшать издержки производства и обращения указанной продукции.

Ключевые слова: потребитель, субъект, рынок органической сельскохозяйственной продукции, анкетирование.

 

Nigmatova O.S. Consumer as a potential subject of organic agricultural products market. The article deals with the question of the subjectivity of the Ukrainian consumer of organic agricultural products, his willingness to participate in activities which could reduce the costs of production and circulation of these products, namely, the various forms of work (volunteerism, communication with other consumers, reproduction of the values of organic farming in his everyday life, and so on). The purpose of the article is to analyze the results of the survey of Ukrainian consumers of organic agricultural products conducted by the author. The method of this research consisted in a sociological study, a questionnaire, based on the examples given by Ukrainian and foreign researchers. The Marxist theory, including the conception of socially-active human nature, was used as the methodological basis of this study. As a result of the study, it can be concluded that the dynamics of organic market development in Ukraine will directly depend on the active interaction of Ukrainian organic farmers with consumers. The results of this study can be applied by organic farmers by the way of using the consumers’ work to reduce costs of production and circulation of organic agricultural products. This work can be initiated and exploited by organic agricultural farmers through branding practices aiming at reducing the costs of production and circulation of organic agricultural products. Moreover, consumers could be involved in the organic social movement to lobby the interests of organic agriculture for the required legislative overhaul. In addition, the results of this study will help Ukrainian scientists to understand the relationship of the consumer and producer of organic agricultural products from the point of view of the dialectical approach as an interrelationship developing in contradictions, namely, as a dialectical relation. Based on this approach the consumer (his uninformedness) will not be considered a problem, but a solution, if his social activity would be taken into account. The consumer is a potential subject of the Ukrainian market of organic agricultural products since he can participate in solving all the problems of this market. Future research in this context should be conducted in order to consider possible organizational and legal forms in which the consumers’ work of will be used in the interests of the entire Ukrainian organic agriculture.

Key words: consumer, subject, market of organic agricultural products, questionnaires

 

 

 


:  Анотація (завант.: 12)
Переглянути онлайн:  Анотація
 




Оновлено: 23-03-2019, 09:26