Швіндіна Г.О. Коопетиція як перспективна форма організаційного розвитку підприємств в Україні

УДК 65.012.32

DOI: 10.31359/2312-3427-2018-2-257

 

Г.О. Швіндіна, канд. екон. наук, доцент

Сумський державний університет

 

Коопетиція як перспективна форма організаційного розвитку підприємств в україні

 

У статті представлена концепція коопетиції як новий тип організаційної динаміки та перспективна форма організаційного розвитку промислових підприємств в Україні. Історично концепція коопетиції сформована на засадах класичної теорії управління та стратегічного управління, які хронологія яких подано в статті. Дослідження спрямовано на з’ясування сутності коопетиції через узагальнення основних її характеристик та знахідок попередніх досліджень. Автором запропоновано новий погляд на трактування сутності коопетиційної взаємодії. Автором виявлено та представлено специфічні риси коопетиції, які будуть слугувати базою для подальшого її впровадження у практику вітчизняних підприємств. В статті розглянуто основні умови переходу до коопетиційної фази як альтернативного сценарію розвитку сучасного промислового підприємства. Коопетиція може бути впроваджено у практику підприємств різних галузей, серед яких є хімічна галузь, машино будівництво, агропромисловість, авіабудування та інші.

Ключові слова: організаційний розвиток, інновації, підприємство, коопетиція, коопетиційна взаємодія.

 

Бібліографічний список:

  1. Портер М. Конкурентное преимущество: Как достичь високого результата и обеспечить его устойчивость / Майкл Е. Портер [Книга] / ред. англ. Пер. с. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. – стр. 715 с.
  2. Пучко Р. Пыль в глаза. Насколько инновационны украинские агрохолдинги. Інтервю від 16.04.2018 // Ліга. Бізнес. – URL: http://biz.liga.net/agritech/all/opinion/pyl-v-glaza-naskolko-innovatsionny-ukrainskie-agroholdingi. Дата звернення 15.07.2018. 3.
  3. Швіндіна Г.О. Інновації у розвитку стратегічного менеджменту: від конкуренції до коопетиції // Менеджмент і маркетинг інновацій. – 2017. – № 1. – С. 180-192.
  4. Bengtsson M. ”Coopetition” in business Networks–to cooperate and compete simultaneously / M. Bengtsson, S. Kock // Industrial marketing management. – 2000. – № 29(5). – P. 411-426.
  5. Bouncken R.B. Coopetition: a systematic review, synthesis, and future research directions / R. Bouncken, J. Gast, S. Kraus, M. Bogers // Review of Managerial Science. – 2015. – № 9 (3). – P. 577-601.
  6. Brandenburger A.M. Co-opetition / Adam M. Branderburger, Barry J. Nalebuff. – Currency Doubleday: New York. – 1996. – 288 p.
  7. Christensen C.M. What is disruptive innovation / C.M. Christensen, M.E. Raynor, R. McDonald // Harvard Business Review. – 2015. – № 93(12). – P. 44-53.
  8. Czakon W. Coopetition research landscape-a systematic literature review 1997-2010 / W. Czakon, K. Mucha-Kuś // Journal of Economics & Management. – 2014. – № 17. – P. 122-150.
  9. Czakon W. Coopetition typology revisited – a behavioural approach // W. Czakon, M. Rogalski // International Journal of Business Environment. – 2014. – N 6 (1). – P. 28-46.
  10. Dagnino G.B., Padula G. Coopetition strategic: towards a new kind of interfirm dynamics. In The European Academy of Management. [Conference Material] // Stockholm: Second annual conference-innovative research in management. – 2002. – Т. May. – 29 pages.
  11. D'Aveni R.A. Waking up to the new era of hypercompetition // Washington Quarterly. – (1998). – N 21(1). – P. 183-195.
  12. Luo Y.A coopetition perspective of MNC–host government relations // Journal of International Management. – 2004. – № 10(4). – 431-451.
  13. Ritala, P. Coopetition-based business models: The case of Amazon. com. / P. Ritala, A. Golnam, A. Wegmann // Industrial Marketing Management. – 2014. – 43 (2). – P. 236-249.
  14. Tsai W. Social structure of “coopetition” within a multiunit organization: Coordination, competition, and intraorganizational knowledge sharing // Organization science. – 2002. – 13 (2). – P. 179–190.

 

А.А. Швиндина Коопетиция как перспективная форма организационного развития предприятий в Украине. В статье предложена концепции коопетиции как новый тип организационной динамики и перспективная форма организационного развития промышленных предприятий в Украины. Исследование направлено на согласование сущности коопетиции через обобщение основных характеристик и результатов предыдущих исследований. Автором выявлено и представлено специфические черты коопетиции, которые послужили базою для дальнейшего внедрения в практику отечественных промышленных предприятий различных отраслей.

Ключевые слова: организационное развитие, инновации, предприятие, коопетиция, коопетиционное взаимодействие.

 

H.O. Shvindina. Coopetition as a perspective form of organizational development of the enterprises in Ukraine. The concept of coopetition as a new type of organizational dynamics is presented in the paper as a promising form of organizational development of industrial enterprises in Ukraine. Historically the coopetition is formed in several dimensions of academic literature: strategic management, games theory, management and firm theory. The research is aimed at generalization of main characteristics and findings from previous studies on coopetition phenomenon to clarify the essence of it. The coopetition is quite new concept though there are several approaches to understand it. There at least process approach, phenomenon approach, paradoxical approach that are presented as mainstreams in academic literature. The author proposed a new view on the interpretation of the coopetitive interactions, which will serve as a basis for its further implementation into the practice of Ukrainian enterprises. Current research offers to combine the previous findings and evidences on coopetition for better understanding of this phenomenon. Coopetition is a paradox, has multiple levels and multiple causes, but is the consequences of conscious choice of the economic subjects to create new value in cooperation with competitor. The main preconditions for the transition to the coopetition phase were proclaimed as an alternative scenario for the development of a modern industrial enterprise.

Key words: organizational development, innovations, enterprise, coopetition, coopetitive interaction.

 

 

 


:  Анотація (завант.: 11)
Переглянути онлайн:  Анотація
 




Оновлено: 23-03-2019, 09:18