Добряк Д.С. Методичні підходи до інституціонального аналізу ринку продукції лісівництва 

УДК 630*6(477)

DOI: 10.31359/2312-3427-2018-2-201

 

Д.С. Добряк, д-р екон. наук, професор

Інститут агроекології і природокористування,

Національна академія аграрних наук України,

Гол. наук. співробітник лабораторії екологічного менеджменту

 

МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ІНСТИТУЦІОНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ РИНКУ ПРОДУКЦІЇ ЛІСІВНИЦТВА

 

В статті вирішується проблема розробки методичних підходів до інституціонального аналізу ринку продукції лісівництва, що дозволяє визначитися із станом системи  інституціонального обслуговування комерційного обігу продукції і вибором ефективних інститутів для обслуговування процесів ринкової трансформації лісового сектора економіки України.  Обґрунтовуються особливості інституціонального аналізу ринку продукції лісівництва, які  полягають в тому, що об’єктом ринку є природний матеріальний і нематеріальний ресурс лісу, який, не зважаючи на різні форми власності на ліс, є загальнонародним благом, що вимагає додаткових трансакційних витрат при узгодженні інтересів бізнесу та громадськості.

Ключові слова:  інститути, інституціональний аналіз, формальні інститути, неформальні інститути,  ринок продукції лісівництва, попит, пропозиції, трансакції, структурно-інституціональне середовище, поведінкова модель, результативність ринку, ефективність інститутів.

 

Бібліографічний список:

  1. Веблен Т. Теория праздного класса/ Т. Веблен. - Москва: Прогресс, 1984. - 394 с.
  2. Коуз Р.Фирма, рынок и право / Р. Коуз; пер. с англ. Б. Пинскера. - Москва: Дело ЛТД, 1993. - 192 с.
  3. Дж. Коммонс Правовые основания капитализма./ Коммонс Дж. - Москва: НИУ-ВШЭ, 2011. – 412 с.
  4. Серл Дж. Что такое институт? / Дж. Серл. // Вопросы экономики. – 2007. – № 8. – С.3 – 18.
  5. Осташко О.Т. Структурно – інституціональний аналіз аграрного ринку / О.Т. Осташко. – К.: Ін –т економіки та прогнозування. – 2006. – 56 с.

 

Д.С. Добряк. Методические подходы к институционального анализа рынка продукции лесоводства. В статье решается проблема разработки методических подходов к институциональному анализу рынка продукции лесоводства, что позволяет определиться с состоянием системы институционального обслуживания коммерческого оборота продукции и выбором эффективных институтов для обслуживания процессов рыночной трансформации лесного сектора экономики Украины. Обосновываются особенности институционального анализа рынка продукции лесоводства, которые заключаются в том, что объектом рынка является природный материальный и нематериальный ресурс леса, который, несмотря на различные формы собственности на лес, есть общенародным благом, требует дополнительных трансакционных издержек при согласовании интересов бизнеса и общественности.

Ключевые слова: институты, институциональный анализ, формальные институты, неформальные институты, рынок продукции лесоводства, спрос, предложения, сделки, структурно-институциональная среда, поведенческая модель, результативность рынка, эффективность институтов.

 

D.S. Dobriak. Methodological approaches to institutional analysis of the forestry production market. The problem of developing methodological approaches to the institutional analysis of the forestry production market is solved in the paper, what allows us to determine the condition of the institutional service system for commercial circulation of products,   and to choose the effective institutions for servicing the market transformation processes in Ukrainian economy forest sector. 

The peculiarities of the institutional analysis of the forestry products market are substantiated, which are in the fact that the market objects are the natural material and non-material resources of the forest, which is a common good, despite the various ownership forms for the forest, and in many cases requires additional costs for harmonization business and public interests.

The lack of a coherent state policy and a government program for Ukrainian forest sector reformation has led to a situation of uncertainty in economic processes in the future, and hampered the progress towards forming the efficient forestry products market.

Institutional maintenance of  transfer processes of ownership rights to forestry products, implemented in the scope of ​​trade contracts, under such institutional imbalance conditions, is accompanied by significant expenses for the contract terms harmonization, the control over theirs implementation, and for measures to the products promotion.

This negatively affected the processes of market transformation in the forest economy sector. Taking into account, that the market, as a special economic system, represents an interactive sphere combing the motivation and actions coordination of product suppliers and its consumers, the efficiency of such a system depends on the perfection of these actions regulators, the market institutions.

Therefore, the problem of active market shifts in the forest economy sector is in the formation of an effective institutional system, that, in turn, requires a methodical apparatus for institutional analysis for the forestry products market, which could take into account the peculiarities of the commercial circulation of these products and would allow to evaluate and select the effective institutions by criterion of the transaction costs minimization in the institutional maintenance of market processes.

Key words: institutes, institutional analysis, formal institutes, informal institutes, forestry products market, demand, propositions, transactions, structural and institutional environment, behavioral model, market performance. efficiency of institutes.

 

 


:  Анотація (завант.: 10)
Переглянути онлайн:  Анотація
 




Оновлено: 22-03-2019, 18:55