Томілін О.О., Лядський І.К. Соціально-відповідальний маркетинг у контексті інтеграції бізнесу та суспільства 

УДК 330.341:316.66 (477)

DOI: 10.31359/2312-3427-2019-4-2-269

 

О.О. Томілін, д-р екон. наук, професор кафедри фінансів і кредиту

ORCID: 0000-0001-6454-1154

Ot1962_O@i.ua

Полтавська державна аграрна академія

І.К. Лядський, канд. с.-г. наук, директор з маркетингу

ORCID: 0000-0001-6431-973X

LyadskiyIgor@gmail.com

ТОВ “Автоцентр-Полтава”

 

СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ У КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ БІЗНЕСУ ТА СУСПІЛЬСТВА

 

  У статті розкривається питання органічної взаємодії бізнесу та соціуму. Наголошено на тому, що ключову роль у налагоджені діалогу з громадою відіграє соціально-відповідальний маркетинг (СВМ), який спрямовано на оптимізацію діяльності бізнесу в сфері впливу на суспільство та оточуюче середовище. Крім того, висвітлено сучасний стан проблеми в Україні, наведені приклади вдалої реалізації СВМ вітчизняними компаніями. Зазначено найбільш перспективні напрямки для подальшої роботи.

Ключові слова: соціально-відповідальний маркетинг, соціальна відповідальність, корпоративна соціальна відповідальність.

 

Бібліографічний список.

  1. 1.Томилин А.А. Проблемы развития агропромышленного комплекса Украины и пути их решения. Научный журнал “Устойчивое развитие”.Евро-Експерт ЕООД, Варна (Болгария). 2014. № 17.С. 43–48.URL:http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/handle/123456789/1748
  2. Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність: як зробити якомога більше добра  для  вашої  компанії  та  суспільства [за  ред.  Л.  Савицька;  пер.  з  англ.  С.  Яринич].  К.:  Вид-во О. Капусти: Агенція «Стандарт», 2005. 285 с.
  3. SchwartzM., CarollA. Corporate Social Responsibility: A Three-Domain Approach. Business Ethics Quarterly, 2003, Vol. 13, iss. 4, P. 503–530.
  4. Bowen H. Social responsibilities of the businessman. New York, Harper & Row, 1953. P. 120–124.
  5. Berle A., Means G. The corporation and private property. New York,, MacMillion Company, 1932. P. 256–274.
  6. Chandler A.D. The visible hand. The Managerial Revolution in American Business. Cambridge, Harvarduniversitypress, 1977. P. – 87–92.
  7. Перекрестов Д.Г., Поварич И.П., Шабашев В.А. Корпоративная социальная ответственность: вопросы теории и практики. М.: Академия естествознания, 2011. 437 с.
  8. Захаров В.В., Новгородова Н.С., Подворотова Д.М. Социальная ответственность бизнеса и государства // Вестник Академии. 2014. № 1. С. 118–125.
  9. Веревкин Л.П. Социальная ответственность бизнеса. Мониторинг общественного мнения. 2010. № 1.С. 37–48.
  10. FramptonJ. ActingLikeaLeader: TheArtofSustainableSustainability. – Interbrand, 2009.
  11. 11.Чудинов, Олег Олегович. Корпоративная социальная ответственность: учебное пособие. Москва: КНОРУС, 2018. 196 с.
  12. Florida R. The Flight of the Creative Class: The New Global Competition for Talent – New York: HarperBusiness, 2005.
  13. Barrett R. Liberating the Corporate Soul: Building a Visionary Organization. – Butterworth– Heinemann, 1998.
  14. Кузина О. Е., Чернышева М. В. Корпоративная благотворительность и ответственность: обоснование понятий. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены.2015. № 4.С. 154–165.
  15. 15.Томілін О.О. Сутність механізму регулювання міжгалузевих відносин в агропромисловому комплексі. Економіка розвитку. Харків, 2013. № 1 (65). С. 61−67.URL:http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/handle/123456789/1516
  16. Лядский И.К. Социально ответственный маркетинг – тренд или необходимость? Маркетинг и реклама. № 3. 2020. С. 28–30.
  17. Дорогань В. К., Томілін О. О., Гаврилова О. А. Основи фінансової діяльності підприємства: підручник. К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2008. 259 с.URL:http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/handle/123456789/1628
  18. Пахуча Е. В. Соціальна відповідальність аграрних підприємств: сучасний стан, проблеми і тенденції розвитку / Е. В. Пахуча, М. С. Пономарьова // Вісник ХНАУ. Серія : Економічні науки. - 2018. - № 4. - С. 350-361. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_4_35.
  19. Рябуха І.С. Маркетингова стратегія в системі удосконалення маркетингової діяльності / І.С. Рябуха // Теоретико- методологічні засади ефективного розвитку аграр. вир-ва: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. 24– 25 квіт. 2014 р.: у 2 ч. Ч. 1 / ХНАУ. – Х., 2014. – С. 81–83
  20. Пономарьова М. С. Інструменти маркетингу в умовах зростання конкурентних переваг агробізнесу / М. С. Пономарьова, Н. О. Єфремова, О. П. Нагорнюк // Вісник ХНАУ. Серія Економічні науки. № 1. 2018. - C. 247-256

 

А.А.Томилин., И.К. Лядский. Социально-ответственный маркетинг в контексте интеграции бизнеса и общества. В статье раскрывается вопрос органичного взаимодействия бизнеса и социума. Отмечено, что ключевую роль в налаживании диалога с обществом играет социально-ответственный маркетинг (СОМ), который направлен на оптимизацию деятельности бизнеса в сфере влияния на общество и окружающую среду. Кроме того, освещены современное состояние проблемы в Украине, приведены примеры удачной реализации СОМ отечественными компаниями. Отмечено наиболее перспективные направления для дальнейшей работы.

Ключевые слова: социально-ответственный маркетинг, социальная ответственность, корпоративная социальная ответственность.

 

Tomilin, I. Lyadskii. Socially responsible marketing in the context of business and society integration. The problem of organic interaction between business and society are revealed in the article. It is noted that the key role in setting the dialogue with the society is played by socially responsible marketing (SRM), which is aimed at optimizing business activities in the field of influence on the society and the environment. In addition, the current state of the problem in Ukraine is highlighted; the examples of the successful implementation of SRM by domestic companies are given. The most promising areas for further work are noted. The socially responsible marketing (SRM) can be considered as a logical continuation of socially responsible business, when the social orientation is harmoniously integrated into the marketing strategy of the enterprise. The involvement of the marketing component allows not only to make a structure of the enterprise activities, but also to understand the efficiency of investment even in the non-profit areas. This is how the concept of socially responsible marketing (SRM) emerges, which takes into account the focus on social values at the deepest level of the corporate culture. The analysis of the current practice of introducing the socially responsible marketing by domestic business is given in the article; the most promising directions of optimization of the enterprises social responsibility based on the generalization of the existing demand in the society are proposed. The issue of SRM becomes especially relevant due to the current challenges facing Ukraine, including the pandemic outbreaks and hostilities. It is obvious that in such circumstances only the social orientation of domestic enterprises will allow the country to emerge from the financial crisis, thus securing a future investment from a more solvent population. One of the most successful uses of SRM can be considered the introduction of the educational programs for different sections of the population and especially for the rural residents. Since Ukraine is an agrarian state, thus the assistance in the advanced training and the acquisition of the necessary knowledge in the modern information society among the peasants is an extremely necessary task of the state and business.

 

Key words: socially responsible marketing, social responsibility, corporate social responsibility.

 

 


:  Анотація (завант.: 0)
Переглянути онлайн:  Анотація
 




Оновлено: 6-07-2020, 15:46