Вєкслєр Д. М. [Види конкурентних стратегій і шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємства]{Types of competitive strategies and ways of improving the competitive capacity of an enterprise}

УДК: 658.005.332.4

DOI: 10.31359/2312-3427-2019-4-1-165

 

Д.М. Вєкслєр, аспірант

Луганський національний аграрний університет, м. Харків, Україна

 

ВИДИ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ І ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

 

   У статті досліджено види конкурентних стратегій і окреслено шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємства. Визначено поняття «конкурентна стратегія підприємства», розглянуто такі види конкурентних стратегій: диференціація, лідирування на основі зниження витрат (цін) та фокусування; виділено їх характерні ознаки.

   Ключова слова: конкурентна стратегія, конкурентоспроможність підприємства, конкуренція, конкурентоспроможність.

 

Бібліографічний список.

  1. Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика / Г.Л. Азоєв. – М.: ЦЭИМ, 2001. – 207 с.
  2. Ансофф И. Стратегическоеуправление / И. Ансофф; пер. с англ.; под ред. Л.И. Евенко. – М.: Экономика, 1989. – 519 с.
  3. Іванов Ю.Б. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства: монографія / Ю.Б. Іванов та ін.; За заг. ред. Ю.Б. Іванова; ХНЕУ. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2006 – 383 с.
  4. Павлова В.А. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка та стратегія забезпечення: монографія / В.А. Павлова; Дніпропетровськ: ДУЕП, 2006. – 276 с.
  5. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов. / Пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. – 234 с.
  6. Саєнко М.Г. Стратегія підприємства: підручник / М.Г. Саєнко. – Тернопіль: «Економічна думка». – 2006. – 390 с.
  7. Тищенко А.Н. Формирование конкурентной позиции предприятия в условиях кризисна : Монография / А.Н. Тищенко и др.-Х.: Инжэк, 2007. – 375 с.
  8. Томпсон А.А. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / А.А. Томпсон, А.Дж. Стрикленд. 17-е изд.; пер. с англ. – М.: ИД «Вильямс», 2007. – 928 с.
  9. Тренев Н.Н. Стратегическоеуправление: учеб. пособие / Н.Н. Тренев. – М.: ПРИОР, 2000. – 282 с.
  10. Шершньова З.Є. Стратегічне управління: підручник / З.Є. Шершньова. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : КНЕУ, 2004. – 699 с.
  11. Рябуха М.С. Конкуренція як категорія ринкових відносин та конкурентоспроможність як предмет наукових досліджень/ М.С. Рябуха, А.Є. Цицоріна // Вісник ХНАУ. - 2007. -№ 6 / Харк. нац. аграр. ун-т. -Харків, 2007.-С 96-100.

   Д.М. Векслер. Виды конкурентных стратегий и пути повышения конкурентоспособности предприятия. В статье исследованы виды конкурентных стратегий и намечены пути повышения конкурентоспособности предприятия. Определено понятие «конкурентная стратегия предприятия», рассмотрены следующие виды конкурентных стратегий: дифференциация, лидерство на основе снижения издержек (цен) и фокусирования; выделены их характерные признаки.

   Ключевые слова: конкурентная стратегия, конкурентоспособность предприятия, конкуренция, конкурентоспособность.

 

   Veksler D.M. Types of competitive strategies and ways of improving the competitive capacity of an enterprise. In contrast to the generally accepted, the types of competitive strategies were considered in the article and the issues of increasing the competitiveness of processing enterprises were investigated as well.The subject of the research is the methodology of methods of increasing the competitiveness of the processing enterprises. The object of the research is the process of increasing the competitiveness of the processing enterprises. The goal of the article is the analysis of the types of competitive strategies and identification of the ways of competitiveness increasing of an enterprise. To achieve this goal, the following types of competitive strategies are considered: the leadership at the basis of cost (price) reduction, differentiation and focus. The following methods are used in the article: system approach, analysis and synthesis, graphic method.

The result of the research. As a result of providing of the research with the goal of determining the essence of the concept the definitions of different authors were investigated in the article. It is proposed to consider the concept of "competitive strategy of an enterprise" as a clear concept of actions, which is aimed at maintaining the most advantageous competitive position in the market by forming a stable competitive advantage. The obtained results of the research allowed to form the principles according to which enterprises develop competitive strategies, the advantages and risks of implementing of each were investigated. It is necessary for enterprises to take into account the current market situation and use the following strategies of competitiveness increase: the leadership at the basis of price reduction, differentiation and focus.

   Keywords: competitive strategy, competitive capacity of an enterprise, competitive environment, competitiveness.

 

 


:  Анотація (завант.: 3)
Переглянути онлайн:  Анотація
 




Оновлено: 9-04-2020, 11:36