Дем’яненко Н.В., Яснолоб І.О., Пальваль П.В., Ванжула Д.В. Особливості стратегічного маркетингового управління в сільськогосподарському підприємстві

УДК 334.339.138:012.64

DOI: 10.31359/2312-3427-2018-3-70

 

Н.В. Дем’яненко, канд. екон. наук, доцент

І.О. Яснолоб, канд. екон. наук, старш. викладач

П.В. Пальваль, Д.В. Ванжула, здобувачі ступеня вищої освіти Магістр

Полтавська державна аграрна академія

 

ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГІЧНОГО МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ В СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОМУ ПІДПРИЄМСТВІ

 

У статті досліджено процес стратегічного управління (з виокремленням маркетингової функціональної стратегії) у Групі «Приват», досліджені стратегічні маркетингові функції спеціалістів сільськогосподарського підприємства. Наведена матриця SWOT-аналізу ТОВ «Промінь-Приват». Запропонована схема формування та реалізації маркетингової стратегії «диференційованого маркетингу». Наведені рівні маркетингового управління в підприємстві.

Ключові слова: стратегія, маркетингова стратегія, маркетингове управління, сільськогосподарське підприємство, стратегічне управління.

 

Бібліографічний список:

  1. Григор А.В. Исследование инструментальных стратегий маркетинга / А.В. Григор // Актуальні проблеми економіки. – 2005. – № 2 (44). – С. 47-52.
  2. Дем’яненко Н.В. Удосконалення маркетингової діяльності як складової управління бізнес-процесами в сільськогосподарських підприємствах [Електронний ресурс] / Н.В. Дем’яненко, Т.О. Щетініна, А.І. Петренко // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – № 20. – Режим доступу до статті: http://global-national.in.ua/issue-20-2017.
  3. Калмикова Н.М. Маркетинговий менеджмент в системі управління підприємством. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ea.donntu.edu.ua/bitstream.
  4. Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми: [монографія] / Н.В. Куденко. – К.: КНЕУ, 2002. – 245 с.
  5. Райко Д. В. Стратегічне управління розвитком маркетингової діяльності: методологія та організація: [монографія] / Д.В. Райко. – Х.: Інжек, 2008. – 632 с.
  6. Сліпенький В.В. Стратегічне маркетингове управління підприємствами: сутність і задачі на сучасному етапі / В.В. Сліпенький // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції [Україна наукова-2003]. – Т. 22. Економіка. – Донецьк, 2003. – С. 50-52.

 

Н.В. Демьяненко, И.О. Яснолоб, П.В. Пальваль, Д.В. Ванжула Особенности стратегического маркетингового управления в сельскохозяйственном предприятии. В статье исследован процесс стратегического управления (с выделением маркетинговой функциональной стратегии) в Группе «Приват», исследованы стратегические маркетинговые функции специалистов сельскохозяйственного предприятия. Приведенная матрица SWOT-анализа ООО «Проминь-Приват». Предложенная схема формирования и реализации маркетинговой стратегии «дифференцированного маркетинга». Приведенные уровне маркетингового управления на предприятии.

Ключевые слова: стратегия, маркетинговая стратегия, маркетинговое управление, сельскохозяйственное предприятие, стратегическое управление.

 

N.V. Demyanenko, I.O. Yasnolob, P.V. Palval, D.V. Vanzhula. Features of strategic marketing management in an agricultural enterprise. The article deals with the process of strategic management in an agricultural enterprise. The matrix of the SWOT analysis of the agricultural enterprise is presented. It was found that the increase in the efficiency of the enterprise is slowed down due to the fact that the existing management structure is oriented only to the production (operational function). The marketing function of the enterprise is not taken into account. The ineffectiveness of marketing activity is explained by external factors: unstable economic situation in the country, disparity in prices for agricultural and industrial products and insufficient level of state support of producers in the countryside. The strategic marketing functions of specialists of agricultural enterprises are investigated. The company does not have a marketing specialist, the main specialists of the company carry out its functions, which includes information, research, marketing, communication, pricing and other functions, indirectly ensures concentration of production, processing of products. Specialists, knowing only а part of marketing technologies, were not able to increase the competitive position of the company in the domestic and foreign markets. It is determined that the company uses the corporate strategy of stabilization and marketing – mass marketing. It is proposed to develop a marketing strategy that will determine the perspective directions of management, substantiate the need for resource potential, develop a tactical plan for the implementation of economic activities in order to ensure stable functioning and development in the future. To increase the efficiency of marketing activities in an agricultural enterprise, we propose the introduction of a specialist in methods for expanding sales markets. A professional specialist in methods for expanding sales markets must meet the following requirements: have a high enough level of special education; have a rare ability to obtain information from competitors of the enterprise, consumers, suppliers, and staff of the enterprise itself; have a tendency to innovations and constant learning. It is concluded that marketing strategy should be oriented on fast growing needs of consumers, maximally satisfying them in accordance with the effective demand.

Key words: strategy, marketing strategy, marketing management, agricultural enterprise, strategic management.

 

 

 


:  Анотація (завант.: 14)
Переглянути онлайн:  Анотація
 




Оновлено: 27-03-2019, 08:12